Poradnik projektanta

Ustawa Prawo budowlane – zmiany od 2015!

prawo budowlane 2015

Ustawa prawo budowlane 2015

Prawo budowlane – istotne zmiany w 2015!

W dniu 26 sierpnia 2014r. został złożony przed sejmem projekt ostawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw z projektami aktów wykonawczych.
W dniu 28 czerwca 2015r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo budowlane (Ustawa z dnia 20 lutego 2015r. opublikowana w Dz.U. 2015, poz. 443).

Jakie jest podstawowe założenie wprowadzenia zmian w ustawie prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r.?:
UPROSZCZENIE I PRZYSPIESZENIE PROCESU BUDOWLANEGO !!! – brzmi na pewno ładniej niż będzie wyglądać w praktyce.
Zgodnie z uzasadnieniem ustawodawcy obecna forma prawa budowlanego w niewystarczającym stopniu spełnia swoją funkcję, czyli jasno i przejrzyście pokazuje co i jak zrobić, aby z sukcesem zakończyć cały proces inwestycyjny. Jednak w praktyce jej stosowanie przysparza wiele trudności i problemów formalno-prawnych.
Tylko od razu nasuwa się pytanie. Czy czasami nie będzie tak, że nowe prawo budowlane załata kilka starych dziur, ale w praktyce powstaną nowe rozbieżności podczas jej stosowania.
Celem projektowanej nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane jest uproszczenie i skrócenie procedury budowlanej przez zniesienie wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

W nowej ustawie o zmianie ustawy – Prawo budowlane proponuje się wprowadzenie następujących zmian:

UTWORZENIE KATALOGU ROBÓT BUDOWLANYCH zwanego dalej ,,zgłoszeniem z projektem budowlanym”

1. Roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, którą uzyskuje się w postępowaniu administracyjnym.

Wśród robót budowlanych objętych zwolnieniem z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę rozróżnia się roboty wymagające zgłoszenia oraz roboty wykonywane bez konieczności uzyskania zezwolenia publicznoprawnego w jakiejkolwiek formie.
2. Będzie utworzony katalog robót budowlanych realizowanych na podstawie zgłoszenia, do którego załączyć należy projekt budowlany, zwanego dalej ,,zgłoszeniem z projektem budowlanym”; w katalogu tym umieszczono zamierzenia budowlane polegające na:
– budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego obszar oddziaływania mieści się w całości na działce bądź działkach, na których został zaprojektowany,
oraz
– przebudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o ile nie prowadzi do zmiany polegającej na zwiększeniu dotychczasowego obszaru oddziaływania obiektu.
Obszar oddziaływania obiektu jest wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych (w tym warunków technicznych), obszar ten wprowadza związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu tego terenu. Tak więc w przypadku, gdy obszar oddziaływania projektowanego budynku mieszkalnego jednorodzinnego mieści się w całości na działce lub działkach, na których
zostały zaprojektowane, budowa tego budynku nie wiąże się z ograniczeniem praw właścicieli, użytkowników wieczystych i zarządców nieruchomości sąsiednich. Ustawodawcy w sposób jednoznaczny nakładają na projektanta obowiązek określenia w projekcie budowlanym obszaru oddziaływania obiektu w przypadku budynku mieszkalnego jednorodzinnego

Jeżeli budujemy dom na swojej działce opracowujemy Projekt budowlany, który przedkładamy do urzędu wraz z wnioskiem zgłoszenia robót budowlanych.
Nie oznacza to jednak, że możemy już robić co chcemy zgodnie z powiedzeniem „Wolność Tomku w swoim domku”. Organ administracyjno-budowlany sprawdzi, czy nasz dom na pewno nie ingeruje i oddziałuje na sąsiednie działki. Dodatkowo w kilka dniu po zgłoszeniu organ na stronie internetowej „Biuletynie Informacji Publicznej” będzie zamieszczał wykaz zgłoszonych zamierzeń robót budowlanych wraz z ich przebiegiem. Jeżeli będziemy mieli zatargi z sąsiadem, będzie on mógł zakwestionować naszą budowę.
Inwestor przy budowie domu jednorodzinnego będzie miał dwie możliwości:
1. Wystąpienie do organu tradycyjną drogą składając wniosek o wydanie decyzji pozwolenia na budowę.
Lub
2. Złożyć wniosek zgłoszenia robót budowlanych wraz z załączonym Projektem budowlanym.

Szacuje się, że w przypadku około 30 000 inwestycji rocznie może zostać zastosowany tryb zgłoszenia z projektem budowlanym w miejsce trybu wniosku o pozwolenie na budowę.
Jakie są korzyści z takiego rozwiązania:
– po stronie inwestora – oszczędności czasowe oraz finansowe (mniejszy zakres dokumentacji), zaś po – —- po stronie organów administracyjno-budowlanych – ograniczenie skali obciążeń proceduralnych związanych dotychczas z koniecznością sporządzenia i rozesłania w każdej sprawie decyzji
administracyjnej oraz przeprowadzenia procesu stwierdzania jej ostateczności.

ROZPOCZĘCIE ROBÓT BUDOWLANYCH NA PODSTAWIE NIEOSTATECZNEJ DECYZJI POZWOLENIA NA BUDOWĘ
Zgodnie z obowiązującym Prawem budowlanym art. 28 ust. 1 ustawy, rozpoczęcie robót budowlanych możliwe jest po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Projektowana nowelizacja wprowadza w art. 28a przepis stanowiący, że w przypadku gdy stroną w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę jest wyłącznie inwestor, roboty budowlane można rozpocząć na podstawie nieostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę – podlegającej wykonaniu.

UŁATWIENIA W BUDOWIE POLIGONOWYCH OBIEKTÓW BUDOWLANYCH
Projekt ustawy wprowadza ułatwienia w budowie poligonowych obiektów budowlanych, lokalizowanych na terenach zamkniętych wyznaczonych przez Ministra Obrony Narodowej do prowadzenia ćwiczeń wojskowych z wykorzystaniem obozowisk polowych oraz umocnień terenu do pozoracji bezpośredniego prowadzenia walki. Do obiektów tych projekt zalicza m.in. stanowiska obronne, przeprawy, budowle ziemne, budowle fortyfikacyjne, instalacje tymczasowe oraz obiekty kontenerowe. Obecnie budowa ww. obiektów wymaga pozwolenia na budowę.

OSTEMPLOWANIE PROJEKTU BUDOWLANEGO
Nowa Ustawa Prawo budowlane precyzuje, problematykę ostemplowania projektu budowlanego objętego zgłoszeniem budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Organ nadzoru budowlanego, prowadząc kontrolę prowadzenia robót budowlanych zgodnie z projektem budowlanym, posługuje się projektem budowlanym znajdującym się na budowie. Ostemplowanie projektu zapewni, że znajdujący się na budowie projekt budowlany, którym posługują się uczestnicy procesu budowlanego,
jest tym projektem budowlanym, który był przedmiotem zgłoszenia.

14 DNI NA USUNIĘCIE BRAKÓW WE WNIOSKU

Kolejną istotną zmianą jest zmiana polegająca na określeniu sposobu obliczania terminu na wniesienie sprzeciwu w formie decyzji administracyjnej od zgłoszenia zamiaru realizacji robót budowlanych, w tym z projektem budowlanym, a także od zgłoszenia zakończenia robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części termin dla organu na wezwanie wnoszącego do usunięcia braków będzie wynosił 14 dni.

ZNIESIENIE OBOWIĄZKU DOŁĄCZENIA OŚWIADCZEŃ GESTORÓW O MOŻLIWOŚCI PRZYŁĄCZENIA DO MEDIÓW (PRĄDU, WODY, ŚCIEKÓW, GAZU)

Nowa Ustawa Prawo budowlane likwiduje obowiązek dołączenia do tego projektu budowlanego:
– oświadczeń właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii,
wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków,
– warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg lądowych, a także oświadczenia właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną zgodnie z przepisami o drogach publicznych, z wyjątkiem dróg wojewódzkich i krajowych

W przypadku gdy warunki przyłączenia do sieci są wymagane dla dokonania innej czynności w ramach sporządzania projektu budowlanego (np. uzgodnienia projektu przez rzeczoznawcę ds. ochrony
przeciwpożarowej), nie będzie przeszkód, aby inwestor uzyskał warunki przyłączenia
na zasadach obowiązujących obecnie, tj. w drodze poza administracyjnej czynności między inwestorem (projektantem) a dostawcą mediów.

Likwidacja obowiązku dołączenia zapewnień gestorów sieci wywołała sporo dyskusji w gronie inżynierów budownictwa.

Przyłączenie mediów będzie sprawdzane dopiero przy odbiorze domu jednorodzinnego.

Obecnie Inwestor przed budową domu jednorodzinnego na podstawie opinii przyłączenia do sieci wiedział, czy będzie miał zapewnione zaopatrzenie w wodę, odprowadzenie ścieków, zaopatrzenie w energię elektryczną oraz ewentualne przyłączenie do sieci gazowej.
W obecnej formie, gdy Gazownia otrzymała wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej sprawdzała ekonomiczną zasadność budowy sieci gazowej.

W najgorszym przypadku Inwestor po rozpoczęciu budowy domu dowie się, że:
– nie będzie miał prądu,
– nie będzie miał wody z sieci wodociągowej,
– nie będzie mógł odprowadzić ścieków do kanalizacji,
– nie będzie miał gazu z sieci,
– nie będzie miał Internetu ze stałego łącza.

Oczywiście, mądry Inwestor będzie szedł starą ścieżką i przed budową domu dowie się od sąsiadów jakie media są dostarczana w okolicy lub bezpośrednio wystąpi do odpowiednich gestorów o opinię przyłączenia do sieci.

To, że nie trzeba na etapie składania zgłoszenia zamiaru budowy domu wykazywać opinii przyłączenia do sieci, nie zmienia to faktu, że jest to nadal OPŁACALNA DECYZJA.

NADAL MAMY OBOWIĄZEK ZAWIADOMIENIA O ZAMIERZONYM TERMINIE ROZPOCZĘCIA ROBÓT BUDOWLANYCH

Inwestor jest obowiązany zawiadomić o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a (wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane), 2b (wolno stojących parterowych budynków stacji transformatorowych i kontenerowych stacji transformatorowych o powierzchni zabudowy do 35 m2) i 19a (sieci elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych i telekomunikacyjnych) właściwy organ oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem.

Zła wiadomość dla Inwestorów
Niestety zachowano obowiązki przypisane do zawiadomienia, a dotyczące dysponowania przez inwestora dokumentami, takimi jak: oświadczenie kierownika budowy (robót), stwierdzające sporządzenie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przyjęcie obowiązku kierowania budową (robotami budowlanymi), zaświadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy, w przypadku ustanowienia nadzoru inwestorskiego – oświadczenie inspektora nadzoru inwestorskiego, stwierdzające przyjęcie obowiązku pełnienia nadzoru inwestorskiego nad danymi robotami budowlanymi, informację zawierającą dane zamieszczone.

NOWE WYMOGI GEODEZYJNEGO WYZNACZANIA W TERENIE

Projekt ustawy przewiduje także dokonanie zmiany ustawy – Prawo budowlane, przez uzupełnienie listy obiektów wymagających geodezyjnego wyznaczenia w terenie, a po ich wybudowaniu – geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, o telekomunikacyjne linie kablowe oraz kanalizację kablową.

Z kolei zmianą mającą na celu usprawnienie procesu inwestycyjnego jest wyłączenie obowiązku geodezyjnego wyznaczenia przyłączy, których połączenie z siecią znajduje się na tej samej działce co przyłącze lub na działce sąsiedniej. Powyższa zmiana uwzględnia fakt, że wyznaczanie przebiegu tego typu urządzeń nie wymaga dokładności właściwej dla pomiarów geodezyjnych.

Należy jednak pamiętać, że ostatnio wprowadzone zmiany likwidujące Zespoły Uzgadniania Dokumentacji Projektowej, a tworzące Narady koordynacyjne zlikwidowała obowiązek uzgadniania usytuowania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych.

Nowa Ustawa Prawo budowlane 2015 wprowadza likwidację geodezyjnego wyznaczania trasy przyłączy.

Jednak i tak musimy spełnić wymogi Zakładów Wodociągów i Kanalizacji, które w większych miastach wymagają nadal uzgodnienia przyłączy na Naradzie koordynacyjnej i pewnie nadal będą wymagać wytyczenia geodezyjnego przyłączy w terenie.

Omawiany projekt ustawy wprowadza ponadto zmiany w następujących aktach prawnych:
1) ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.) –
2) ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282,
z późn. zm.)
3) ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali
socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych

Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego: I-II kwartał 2015. Ustawa Prawo budowlane 2014 będzie obowiązywać jeszcze przez pierwszy kwartał 2015r.
Wprowadzenia w życie zmian w ustawie – Prawo budowlane skróci czas oczekiwania na możliwość rozpoczęcia robót budowlanych.
Wpłynie to pozytywnie na rozwój sektora budowlanego.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA WPROWADZONYCH ZMIAN W USTAWIE PRAWO BUDOWLANE W 2015 ROKU:

1. Zmniejszenie liczby dokumentów,
2. Zmniejszenie liczby procedur,
3. Skrócenie czasu na załatwienie sprawy.

 

NOWA USTAWA PRAWO BUDOWLANE Z 2015r.

Nowe prawo budowlane 2015

Ustawa Prawo budowlane z 2014r.

Ustawa prawo budowlane – tekst ujednolicony

Projekt Ustawy Prawo budowlane z dnia 15 stycznia 2015 r. przekazany do senatu
Prawo budowlane z dnia 15 stycznia 2015 r do senatu
 

Przedstawienie wpływu projektowanych zmian na proces budowlany hali magazynowej oraz domu jednorodzinnego

Wpływ projektowanych zmian na proces budowlany
Legenda
Ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. z późniejszymi zmianami.
Tekst ustawy przekazany do Senatu zgodnie z art. 52 regulaminu Sejmu USTAWA z dnia 15 stycznia 2015 r.
o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw.
Uzasadnienie wprowadzanych zmian.

Exit mobile version